کربوکسی تراپی در طب زیبایی(برگرفته از کتابAesthetic Medicine انتشارات Springer)
ژانویه 11, 2020
کربوکسی
کربوکسی تراپی اندیکاسیونها و موارد منع مصرف آن را بشناسید
آگوست 2, 2021

Carboxytherapy   روش جدیدی در درمان نیست، اما اغلب درحوزه ی  پزشکی زیبایی شناخته شده است. در این مقاله، سابین زنکر(Sabine Zenker)به ارائه و بررسی پروتکل درمان برای طیف وسیعی از شرایط میپردازد.

مقدمه

درمان دی اکسید کربن حیطه ای  از زیبایی شناختی است که کماکان زیر نظر تحقیقات مختلف است، اما تا کنون به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، مطالعاتی که این تکنیک را مورد بررسی قرار داده اند نشان داده است که این روش باعث افزایش الاستیسیته پوست، افزایش گردش خون  ورفع خطوط و چین و چروک پوست شده است ،  که به ترمیم کلاژن و از بین بردن ذخایر چربی کمک می کند.این تکنیک ساده و مقرون به صرفه است. در این مقاله به بررسی  سابقه موجود در رابطه با کربوکسی تراپی  و تکنیک های درمانی پرداخته میشود.

کلمات کلیدی:تزریق کربن دی اکسید،کلاژن،لیپولیز،بازسازی پوست

درمان با دی اکسید کربن یا همان کربوکسی تراپی تکنیک جدیدی در فعالیت های پزشکی نیست. در طول دهه 1930 در فرانسه استفاده از این روش توسعه پیدا کرد و مشاهده شد  که حمام در استخرهای آب که غنی از دی اکسید کربن می باشند باعث بهبودی زخم ها شده است. در دهه 1950 این روش توسط متخصصین قلب و عروق برای درمان بیماران مبتلا به بیماری انسداد شریانی و همچنین سایر شرایط  گردش خون ضعیف  و تجمع چربی در شریان ها مورد استفاده قرار گرفت. از سال 1995، زمانی که اصطلاح carboxytherapy به وجود آمد، محبوبیت این روش در زمینه زیبایی و مخصوصا برای لیپولیز و درمان جوان سازی پوست آن افزایش یافت. در واقع، مطالعات نشان داده است که CDT باعث بهبود کشسانی پوست، گردش خون ، رفع خطوط و چین و چروک های پوست، کمک به ترمیم کلاژن و از بین بردن ذخایر چربی انباشته شده می شود. اساسا، کربوکسی تراپی، تزریق پوستی دی اکسید کربن برای اهداف درمانی است.

این تکنیک بمنظور  اهداف زیبایی از تزریق درون پوستی یا تزریق زیر جلدی که به کمک یک سوزن 30Gبرای تزریق گاز دی اکسید کربن استریل شده  صورت میگیرد استفاده می کند.این تزریق از دستگاه استاندارد برنامه ریزی شده بمنظور درمان پیری پوست، تیرگی زیر چشم، چربی های موضعی و استرچ مارک  ها انجام میگیرد.

کربن دی اکسید: نحوه ی عملکرد

دی اکسید کربن یک گاز بی بو و بی رنگ است که در صورت تزریق زیر جلدی، در سطح میکروسیتوپلاستی پوست منتشر می شود. در نتیجه،بدن سعی خواهد کرد که آنچه را که به عنوان عدم تعادل سطوح اکسیژن و دی اکسید کربن مدنظر است، با افزایش جریان خون برای تامین اکسیژن و مواد مغذی به پوست و عروق اصلاح نماید. این کنش در نهایت ظاهر پوست  را بهبود می بخشد.

با این حال، دقیقا مشخص است که استفاده از دی اکسید کربن در پزشکی، روش جدیدی نیست، بلکه  گزارش ها نشان می دهد که در قرن 17 و 18 از این روش در درمان های پزشکی برای درمان زخم های مزمن پوست مورد استفاده قرار می گرفت و خواص ضدعفونی کننده این روش در دهه ی 1930 برای درمان آرتریوپاتی های ارگانیک و عملکردی تجدید شد.

اصطلاح درمانی کربوکسی تراپی برای نخستین بار در سال 1995 توسط لوئیجی پاراسونی در شانزدهمین جلسه زیبایی پزشکی رم مطرح شد.امروزه بکارگیری کربوکسی تراپی در سرتاسر اروپا  به عنوان یک روش  کارآمد در پزشکی زیبایی و ضد پیری در حال افزایش است.به رغم وجود  طیف وسیعی از دستگاه های مختلف ، اساسا پزشک برای کاهش درد به یک دستگاه مطابق با استانداردهای CE و ISO همراه  فیلترکه به  جلوگیری از انتقال آلودگی، تنظیم سرعت ،فشار و هم دما سازی گاز با بدن میپردازد نیاز دارد.

 

 

در کربوکسی تراپی دی اکسید کربن به پوست بیمار تزریق میگردد.ورود بیش از حد مجاز دی اکسید کربن در بافت باعث تحریک نیاز به اکسیژن می شود. تقریبا 70 درصد کربن دی اکسید با آب موجود در پلاسما ی خون ترکیب شده و در نهایت اسید کربنیک تولید مینماید.                                         CO2 + H2O = H2CO3

و در نهایت منجر به آزاد شدن بی کربنات حل شده در پلاسمای خون می انجامد.     H+ + HCO3-

این واکنش  pH را خون کاهش داده و با انتشار اکسیژن به بافت بدن، جریان خون مویرگی را افزایش می دهد. این اصل ، به نوبه خود، اثر بور را تشریح می کند (شکل 1)، که توضیح می دهد که چگونه هموگلوبین به راحتی مولکول های اکسیژن آزاد می کند.افزایش غلضت دی اکسید کربن ،منجر به تمایل جذب کمتر با اکسیژن میشود.علاوه بر این، آزاد سازی فاکتور رشد صورت میگیرد عواملی مانند  رشد آنژیوژنسیس (شکل 2)، باعث ایجاد گردش خون، بهبود عملکرد  تجزیه و تحلیل چربی و تسریع  ترمیم پوست می شود.

 

 

 

شکل 1:اثر BOHR.

سطوح اکسیژن در بافت،باعث افزایش اکسیژناسیون می شود) از Albergati et al اقتباس شده است)

 

 

شکل 2

اثرات دی اکسید کربن (NB: روش های بسیار بیشتری در مقایسه با موارد ذکر شده در اینجا وجود دارد)

 

 

 

افزایش گردش خون

نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که  افزایش گردش خون در کربوکسی تراپی،اکسیژناسیون بافت را بهبود می بخشد. هنگامی که از این گاز به صورت موضعی (به عنوان مثال حمام کردن در آب CO2) استفاده می شود، افزایش غلظت دی اکسید کربن درون بافت ها و رگ های خونی محیطی، باعث ایجاد انقباض عروق کرونر می شود و در نهایت سبب افزایش جریان خون به پوست می شود. هایپرکاپنیا باعث کاهش مقاومت شریان ها در پوست و عضلات می شود که این افزایش به علت کاهش PH صورت می گیرد. این کنش  حتی با اعمال دی اکسید کربن به داخل پوست نیز اتفاق می افتد. کری و بمباردلی افزایش اتساع عروق در آرتریولها و متا آرتریولها را توسط آرتروسکوپها با استفاده از تصویربرداری عروقی گزارش کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 3:تکنیک درمانی در منطقه پری اوربیتال – نقاط معمول تزریق

C B A             
C B A

 

 

 

 

شکل 4:ظاهر پوست در طول و پس از درمان منطقه پری اوربیتال:  (A)در عرض 2 دقیقه؛ (B) 4 دقیقه؛ و (C) 6 دقیقه

بنابراین کربوکسی تراپی با افزایش گردش خون مویرگی در آرتریولها و متا آرتریولها و نیز بصورت خاص بر روی اسفنکترها باعث سرعت بخشیدن به حرکت بافتی و نیز بهبود درناژ لنفای تاثیر میگذارد

از جمله کابردهای این روش  میتوان به استفاده از کربوکسی تراپی (استحام با آب دی اکسیده) برای درمان بیماران آرتریوپاتی دچار هستند استفاده نمود که باعث اتساع عروقی در مقیاس میکرووسکولار خواهد شد

 

.Wollina   وهمکارانش در درمان  زخم های پای دیابتی با استفاده از دی اکسید کربن متوجه بهبود دانه های دور زخم شدند و کاهش ترشحات زخم پس از یک هفته درمان مشهود بود.

در یکی دیگر از مطالعات مرتبط با کربوکسی تراپی داخل پوست و زیر جلدی برای درمان چربی موضعی و سلولیت ، محققین دو تغییر قابل توجه در  گلوکز را پس از تجویز درمان گزارش دادند: پرفیوژن افزایش یافته با اندازه گیری جریان فلورسنت داپلر و افزایش فشار اکسیژن (اثر بور بر روی منحنی انحلال اکسایش).

Brandi   و همکارانش نشان دادند که کربوکسی تراپی بر روند اکسیداسیون لیپولیز اثر مثبت دارد: در بر اساس اطلاعات جمع آوری شده بعد از اعمال دوره ی درمانی کاهش قبال توجهی در میزان حجم ران ها زانو و شکم مشاهده شده است.

B A
D C
F E

 

(در کل چهار تست انجام شد):پف زیر چشم (A) قبل از درمان و (B)   2ماه پس از اولین درمان. (C) قبل از درمان و (D)3  ماه پس از سه درمان. (E) قبل از درمان و (F)  1 ماه پس از چهار درمان.

در یک مطالعه ی مشابه که در سه گروه متفاوت سنی صورت گرفته است کاهش قابل توجهی در حجم محدوده ی بالایی،میانی و پایین شکم و کاهش وزن مشاهده شده است.در این روش عارضه ی جدی ای گزارش نشده و کربوکسی تراپی با آنچه که در ابتدا توسط Brandi گزارش شده، مطابقت دارد و نشان می دهد که این روش درمان هم امن و هم موثر است. کربوکسی تراپی نیز پس از عمل بعد لیپوساکشن موثر است.

Jose Leon-Solarte، در کنفرانس جراحی زیبایی آمریکا در سال 2007، دقیقا مشخص کرده است  که از مجموع 40 بیمار که طی یک دوره 6 هفته تحت درمان قرار گرفتند، 34 بیمار  (85٪) بهبود قابل توجهی در چروک های پوستی و الباقی  (15٪) نتایج جزئی داشتند.

بازسازی  پوست

کربوکسی تراپی برای درمان پیری یا پوست آسیب دیده ابتدا بر روی موش های آزمایشگاهی با تزریق دی اکسید کربن به غشای عروقی میان پوست آزمایش شد .گروه کنترل ، تزریق سرم دریافت کردند.محققان در این مطالعه فشرده سازی فیبرهای کلاژن را از تزریق دی اکسید کربن مورد مشاهده قرار دادند.علاوه بر این ، تغییرات قابل توجهی در پوست و گردش کلاژن ظاهر شده بود.استفاده از کربوکسی تراپی بر روی پوست آسیب دیده و یا پیر باعث بهبود وضعیت سلامت پوست شده ، ظاهری ضخیم تر به پوست می دهد. این بدان معنی است که از کربوکسی برای بهبود بافت اسکار از طریق افزایش رسوب کلاژن و سازماندهی مجدد و بهبود بافت و تنالیته پوست استفاده می شود.

بنابراین شگفت آور نیست که کربوکسی تراپی در حال حاضر به عنوان درمان زیبایی برای بهبود سفتی پوست استفاده  می شود. این درمان می تواند برای درمان پیری پوست بر روی صورت و پوست، تیرگی های زیر چشم، استرچ مارک، سلولیت و لایه های چربی موضعی استفاده شود.

با این حال، همانند هر گونه درمان پزشکی، موارد منع مصرف وجود دارد که پزشک باید در نظر بگیرد:

  • بیماری های قلبی عروقی حاد درمان نشده، فشار خون غیر کنترل شده
  • مشکلات تنفسی حاد
  • سندرم خونریزی، حوادث مغزی-عروقی(سکته مغزی)، ترومبوز حاد یا آمبولی ریه
  • عفونت پوست
  • دیابت کنترل نشده
  • بارداری و شیردهی (این رابطه اطلاعات زیادی در دست نیست)

شکل 7: نتایج کلینیکی جوان سازی پوست، (A) قبل ازو(B)  بعد از 10 جلسه درمان

B A

 

تکنیک های تزریق و پروتکل های درمان

بسته به نوع درمان ، روش های تزریق متفاوت خواهد بود. تزریق اینترادرمال باید برای جوان سازی پوست استفاده شود، در حالی که تزریق ساب کوتانوس برای اثرات لیپولیز بکار گرفته می شود. هنگام تزریق برای جوان سازی پوست، تزریق با استفاده از یک سوزن 30 G انجام می شود.

زاویه تزریق باید ˂15 در حالیکه bevel سوزن بسمت بالاست نگه داشته شود. گاز CO2 بلافاصله پس از تزریق، به بافت اطراف محل تزریق انتشار می یابد.سرعت گاز CO2 باید به صورت اختصاصی برای هرناحبه بدن تنظیم شود که اثر درست تنظیم سرعت باعث اریتم و جداشدگی نسبی درم از بافت همبند و سفید شدن اطراف سوزن تزریق است.برای تزریق ساب کوتانوس زاویه تزریق باید 30-45 و با استفاده از سوزن 30 G انجام می گیرد.گاز استفاده شده برای          fat pad جهت افزایش کارایی بایستی سرد باشد.

B A

شکل 8: درمان موضعی چربی – (A) قبل از و (B)بعد از سه جلسه درمان

پری اوربیتال

کربوکسی تراپی جهت استفاده در منطقه پری اوربیتال ، میتواند تیرگی های زیر چشم را درمان ، سفتی پوست و از بین بردن افتادگی ناحیه منجر شود. تیرگی ها و چین و چروک ها ی دور چشم باید با تزریق اینترادرمال درمان شوند، در حالی که درمان لایه های چربی باید با ترکیبی از تزریق های اینترادرمال و ساب کیو انجام گردد.تزریق بایستی با گاز گرم با سرعت 40-60 cc / min و سوزن 30G انجام شود.بطور کلی بیماران بین 4 تا 8 جلسه با فاصله ی زمانی 2 الی 4 هفته تحت درمان قرار میگیرند.تکنیک و نقاط تزریق این ناحیه در شکل 3 نمایش داده شده است.به دلیل انکه این تزریق معمولا بدون درد میباشد ، به ندرت از بیهوشی استفاده میشود.

گاها بیمار حین تزریق  گرما احساس میکند.5 الی 10 دقیقه بعد ار تزریق پوست ناحیه سرخ رنگ میشود و گاز به پلک بالایی نفود می کند،با این وجود نیازی به مراقبت بعد از درمان وجود ندارد و ظاهر چشم پس از تعداد جلسات تجویز شده به میزان قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

لایه چربی صورت

برای درمان چربیهای زیر چشم ، باید از مخلوط تزریق اینترادرمال و ساب کیو استفاده شود. برای لایه های چربی منتال فقط از تزریق زیر جلدی استفاده می شود. نواحی استفاده از کربوکسی تراپی در ناحیه زیرمنتال عبارتند از فک پایین و چربی زیر چانه.تکنیک ها و نتایج در شکل های 6 الی 8 نشان داده شده است.

بازسازی پوست

کربوکسی تراپی برای بازسازی پوست ، گردن و دست ها (مناطقی از پوست که درخشش پوست از بین رفته و پوست شل شده است) مورد استفاده قرار میگیرد.سرعت تزریق بایستی تا 80 سی سی در دقیقه با فاصله ای به میزان 1 الی 2 سانتی متر باشد و سوزن مورد استفاده 30G است. بیماران معمولا بین چهار تا هشت جلسه درمان هر 3 تا 4 هفته دریافت می کنند. نتایج بالینی در شکل 9 نشان داده شده است.

 

 

شکل 9 بازسازی پوست گردن قبل و بعد از 8 جلسه درمان

B A

 

 

 

استرچ مارک

هنگام درمان استرچ مارک ها  با کربوکسی تراپی، بهتر است تکنیک را در مارک های قدیمی و سفید و نه مارک های جدید و قرمز استفاده شود،خطوط عمیق نسبت به خطوط سطحی در اولویت هستند. موارد منع مصرف عفونت، بارداری می باشد.

درمان باید با تزریق اینترادرمال و ساب کیو با استفاده از گاز گرم و سوزن 30 G ترکیب شود.سرعت باید بین 80 الی 150 سی سی در دقیقه باشد. این روش درمانی به دلیل اینکه سطح پوست دچار شکاف شده اند و گاز به راحتی میتواند در پوست پخش شود همراه با درد کمتری خواهد بود.طول دوره ی درمان بین 4 تا 10 جلسه خواهد بود که برای تثبیت اثر درمان 2 الی سه جلسه ی سالیانه باید اعمال گردد.گاها بیماران بعد از تزریق  کمی پف کردگی پاپ کورن(این عارضه فقط در استرچ مارک ها و به دلیل حرکت آسان گاز در پوست شکافته شده به ایجاد پف و تورم منطقه منجر میشود)   سرخی پوست و گرما احساس میکنند که در مقایسه با نتیجه ، کم اهمیت به حساب می آیند.تورم ناشی از تزریق تقریبا بعد از 10 دقیقه از بین خواهد رفت حال آن که سرخی پوست مدت زمان بیشتری بر روی پوست باقی خواهد ماند.

B A

 

شکل 10:نتایج بالینی آزمایشگاهی برروی پوست تیره و لک دار : (A) قبل از و (B) بعد از 8 جلسه درمان

نتیجه گیری

کربوکسی تراپی به تزریق پوستی و زیر پوستی گاز کربن دی اکسید گفته می شود.با تزریق مقادیر کم دی اکسید کربن به پوست و سطح زیر پوست مانند چربی ها ، بدن جریان  اکسیژن منطقه ی تزریقی را افزایش داده میزان کلاژن سازی بیشتر می گردد.بیشترین موارد استفاده ی کربوکسی تراپی چین و چروک پوست،آفتاب سوختگی،چربی های موضعی، تیرگی های زیر چشم ،استرچ مارک ها و سلولیت می باشد. آسانی انجام روش ، کم هزینه و ایمن بودن کربوکسی تراپی باعث مبدل شدن این درمان به یکی از موفق ترین روش ها  در حیطه ی پزشکی زیبایی شده است.لازم به ذکر است که این روش مانند تمامی روش های پزشکی نیازمند مطالعات بیشتر می باشد.

 

جهت دانلود نسخه انگلیسی بر روی لینک زیر کلیک کنید↓

prime-journal-carboxy.pdf

 

مآخذ:

  1. Brandi C, D’Aniello C, Grimaldi L et al. Carbon dioxide therapy in the treatment of localized adiposities: clinical study and histopathological correlations. Aesthetic Plast Surg 2001; 25(3): 170–4
  2. Campos V, Bloch L, Cordeiro T. Carboxytherapy for gynoid lipodystrophy treatment: the Brazilian experience. J Am Acad Dermatol 2007; 56: AB196
  3. Ferreira JC, Haddad A, Tavares SA. Increase in collagen turnover induced by intradermal injection of carbon dioxide in rats. J Drugs Dermatol 2008, 7(3): 201–6
  4. Duchêne-Marullaz P, Talvard J. Influence d’injections sous-cutanées de gaz thermal de Royat sur la teneur en anhyride carbonique du sang veineux efferent. Therapie 1986; 21: 143- 6
  5. Bartoletti CA, Parassoni L, Varlaro V. La carbossiterapia: una metodic in evoluzione. Rivista La Medicina Estetica. 1997; 2
  6. Varlaro V, Manzo G, Mugnaini F et al. Carboxytherapy: effects on microcirculation and its use in the treatment of severe lymphedema. A review. Acta Phleobologica 2007; 8(2): 79–91
  7. Albergati F, Parassoni L, Lattarulo P, Varlaro V, Curris SB. Carbossiterapia e vasomotion: comparazione tra immagini video-capillaroscopiche e referti doppler laser flow dopo somminiatrazione di anidride carbonica. Rivista La Medicina Estetica. 1997
  8. Akça O, Doufas AG, Morioka N, Iscoe S, Fisher J, Sessler DI. Hypercapnia improves tissue oxygenation. Anaesthesiology 2002;97(4):801-6
  9. Ito T, Moore JI, Koss MC. Topical application of CO2 increases skin blood flow. J Invest Dermatol 1989; 93(2): 259–62
  10. Diji A, Greenfield AD. The local effect of carbon dioxide on human blood vessels. Am Heart J 1960; 60: 907–14
  11. Curri SB, Bombardelli E. Local lipodystrophy and districtual microcirculation: proposed etiology and therapeutic management. Cosmet Toilet 1994; 109: 51
  12. Irie H, Tatsumi T, Takamiya M et al. Carbon dioxide-rich water bathing enhances collateral blood flow in ischemic hindlimb via mobilization of endothelial progenitor cells and activation of NO-cGMP system. Circulation 2005; 111(12): 1523–9
  13. Murohara T, Horowitz JR, Silver M et al. Vascular endothelial growth factor/vascular

permeability factor enhances vascular

permeability via nitric oxide and prostacyclin.

Circulation 1998; 97(1): 99–107

  1. Wollina U, Heinig B, Uhlemann C. Transdermal CO2 application in chronic wounds. Int J Low Extrem Wounds 2004; 3(2): 103–6
  2. Lee GS. Carbon dioxide therapy in the treatment of cellulite: an audit of clinical practice. Aesthet Plast Surg 2010; 34(2): 239–43
  3. Nach R, Zandifar H, Gupta R, Hamilton JS. Subcutaneous carboxytherapy injection for aesthetic improvement of scars. Ear Nose

Throat J 2010; 89(2): 64–6